Annonsering på Google – en kort innføring

Caspar Rieber-Mohn AdWords ekspert hos Færd

Google har delt sine annonseringsområder i fem deler, for å vise bredden de tilbyr innen annonsering; søk, mobil, banner, video og shopping. Vi regner mobilannonsering som generell annonsering rettet mot mobiltelefoner, derfor har man en egen sertifisering her. De øvrige fire retningene vil vi nå beskrive bedre for deg.

Søkeannonsering

Søkeannonsering er den eldste og vanligste formen for annonsering hos Google. Dette er tekstannonser som dukker opp hos Google, eller på nettsider i deres partnernettverk, når du søker etter noe. Som annonsør betaler du kun når noen trykker på annonsen din for å gå til ditt nettstedet, eller for å ringe deg direkte.

Søker du for eksempel etter Renault Zoe kan søkeresultatene dine se slik ut, der det øverste treffet er en annonse:

annonsering på google - google søk med resultater for renault zoe

Bannerannonsering

En litt mer avansert form for annonsering er bannerannonsering. Dette er bilder med tekst som eksempelvis dukker opp i nettaviser eller andre nettsteder du besøker. Annonsene vises både på datamaskin, på tablet eller mobil. Det er vanlig å bruke bannerannonser for å tydeliggjøre hva bedriften tilbyr, eller som en brandingstrategi. Bannere kommer i mange forskjellige format/størrelser slik at de på best mulige måte er tilpasset enheten brukeren er på.

Dette er en typisk bannerannonse fra Google på en nettavis:

annonsering på google - eksempel på bannerannonse fra displaynettverket

Videoannonsering

Dersom du har en video og ønsker at flest mulig skal se den, kan du lage en annonseringskampanje på YouTube. Så lenge videoen din er lastet opp på YouTube, har du mange muligheter for økt spredning, og potensielt økt salg.

Dersom du kun vil betale for de som ser hele videoen din eller som utfører en ønsket handling som kommer frem i videoen, bruker du noe som heter TrueView. Dette kommer i to formater, InStream – der videoen vises før, under eller etter en annen video på YouTube, samt Discovery – der videoen vises relatert til søk brukeren utfører for å finne relevant innhold. Lengden på videoannonsene er gjerne rundt 30 sekunder eller mer. Du betaler bare dersom brukeren ser minst 30 sekunder, eventuelt hele videoen om den er kortere enn 30 sekunder.

Den tredje formen for videoannonsering er Bumper-ads, dette er korte annonser som vises før, under eller etter YouTube-videoer, men selve annonser varer bare i 6 sekunder eller mindre.

Slik kan annonser på YouTube se ut:

annonsering på google -banner som viser hvordan annonser på youtube ser ut

Shoppingannonsering

Dersom du har en nettbutikk, og vil at produktene dine skal vises direkte fra nettbutikken ved søk, er Google shopping tingen for deg. Shoppingannonsene vises kun ved søk der søkefrasen inneholder deler eller hele produktet ditt, og annonsene dukker opp som små bokser med bildet av produktet med pris.

For å få satt opp Google Shopping må du laste opp et produktark med lenke til produktene dine til Google, så ordner systemet det meste for deg. Og det beste er at du bare betaler hver gang noen klikker på annonsene!

Her ser du eksempler på shoppingannonser når vi har søkt etter løpesko som heter Hoka Clifton:

annonsering på google - google shopping etter hoka sko

Vi hjelper deg

Er det noe du lurer på når det gjelder annonsering på Google? Ta kontakt med oss i dag, så kan vi både forklare nærmere, samt hjelpe deg å velge rett strategi for å få mest mulig ut av budsjettene dine. Vår ekspert innen Googleannonsering, Caspar, står klar for å svare på dine spørsmål!

Caspar Rieber-Mohn AdWords ekspert hos Færd og helt rå innen annonsering på google