Hvor skal du handle til helgen?
Går turen til Meny slik at du kan plukke råvarer til helgekosen fra ferskvaredisken? Eller er du kanskje mer opptatt av å sluttsummen på kassalappen?
I går møttes de tre store dagligvareaktørene til duell under Omdømmedagen 2017 på Latter i Oslo arrangert av Apeland. Ikke uventet var de knivskarpe konkurrentene uenig om mye, men en ting hadde de felles, prisene hos lavpriskjedene Kiwi, Coop Extra og Rema er tilnærmet like. En konklusjon som fikk debattleder Ole Christian Apeland til å oppsummere en morsom og temperamentsfull debatt med at omdømme vil uansett trumfe pris, utvalg, kvalitet og beliggenhet når disse oppleves som like.
Dette kunne Mette Fossum, direktør for kommunikasjon og samfunnskontakt i REMA 1000, bekrefte etter at deres betydelige fall på den ferske omdømmemålingen fra RepTrak/Apeland prydet forsiden på DN. I mange år har Rema blitt brukt som et skoleeksempel på hvordan man gjennom tydelig reklame og et godt omdømme kan spise nye markedsandeler. Rema har hatt et godt grep om posisjonen som en folkelig og troverdig aktør som leverte på sitt løfte ”Bare lave priser”.
Det enkle er ofte det beste!
Med stadig tøffere konkurranse om de 270 milliardene som er i spill i dagligvarebransjen, ble Rema i følge Mette Fossum tvunget til å bevege seg bort fra suksessoppskriften til kolonialmajor Odd Reitan om at ”Det enkle er ofte det beste”.
Fra å spre glede og trøndersk humør ble avisens headinger byttet fra solskinnshistorier til å handle om Remas anmeldelse av konkurrenter som jukset med søndagsåpne butikker og røff behandling av mindre norske leverandører dekket av NRK i beste sendetid. Når Rema på nyåret innførte sin ”bestevennstrategi”, som bidro til å skape flere uvenner enn venner, eskalerte de negative oppslagene i media.
Timingen av den omstridte leverandørstrategien ble gjort parallelt med en massiv lansering av det etterlengtede lojalitetsprogrammet Æ. Sistnevnte har isolert sett vært en suksess, men ble overskygget av støyen som oppsto da man ville skaffe seg nye venner ved å hive ut gamle venner, og spesielt lokal ølmerker.
Godt omdømme påvirker omdømmet
Med en nedgang på hele 7,3 poeng på Apelands omdømmemåling, samtidig som Kiwi og Coop klatrer, kombinert med en negativ salgsvekst for Rema på 3,6 prosent i februar, fikk man en tydelig pekepinn på betydningen av å ivareta sitt omdømme. Resultatet fra RepTrak målingen for 2017 viser at selskaper med høy omdømmescore har flere kunder som støtter virksomheten og vil anbefale disse til andre. Det siste kunne Anders Skoe fra Finn.no bekrefte etter å ha vært på scenen for å hente prisen for beste omdømme for tredje år på rad. Nordmenn trykker fortsatt deres markedsplass til sitt hjerte og i løpet av mars hadde de hele 90 millioner besøk på sin nettside.