GIF-animasjoner: En morsom og engasjerende måte å markedsføre bedriften på

Færds designer Susanne er autorisert gif-animatør. Hun kan lage morsomme og profilerende gif-er for bedriften, produktet eller i forbindelse med nylanseringer – til bruk i kanaler som Snapchat, Teams og Messenger.

Gif-er oppfattes ikke som reklame

Når vi snakker om gif-animasjoner, snakker vi om de velkjente animasjonene av et bilde eller en illustrasjon med bevegelse som går i loop. Du har helt sikkert sett eller brukt det på Messenger, Snapchat eller Teams.

De fleste av oss kjenner til og bruker Gif-animasjoner i dag, men relativt få bedrifter vet hvordan de kan bruke det til å markedsføre bedriften. Den store fordelen med å benytte gif-er i markedsføringen, er at det ikke oppfattes som reklame.

Gif-er tar internkommunikasjon til et nytt nivå

For mange av oss eksploderte bruken av gif-animasjon rundt koronautbruddet i mars 2020, slik var det i hvert fall for oss i Færd. Å benytte gif-animasjoner i kommunikasjonen med omverdenen var så absolutt en del av hverdagen vår allerede både på jobb og privat, men plutselig virket det utrooolig kjedelig å bare skulle skrive «takk» eller «flott» i den interne kommunikasjonen med kolleger.

I stedet kunne vi nå bare trykke på gif-ikonet blant alle de små ikonene under meldingen i Teams, og vipps kunne vi velge fritt blant en herlig verden av giff-er for å uttrykke det vi følte der og da – som at vi var begeistret, overrasket eller takknemlig.

Vi opplevde fort at bruken av gif i Teams tok internkommunikasjonen til et nytt nivå. Å bruke mail var «so last year» og om det ikke var god stemning hos oss fra før, var det i hvert fall lettbeint internkommunikasjon med glimt i øyet nå.

Gif-er som del av den totale markedsføringen

Siden har vi fortsatt å bruke gif-er, ikke bare i den interne kommunikasjonen, men også i kommunikasjonen med kundene våre. Vi opplever at det bidrar til å skape en uformell og avslappet tone, i de kunderelasjonene hvor vi føler det er naturlig å benytte det. Vi har også oppdaget en annen ting: nemlig at gif-er fint kan inngå som en del av den totale markedsføringen til en bedrift og være et viktig bidrag til mer leken kommunikasjon.

Gif-er er spesielt hensiktsmessig å bruke i sosiale medier hvor du kan lage såkalte «branded gifs», altså egne gif-er med for eksempel logoen på bedriften eller produktet godt synlig i animasjonen. Mulighetene er egentlig ubegrenset. Med en god gif-animatør på laget, som vår designer Susanne, kan du lage egne illustrasjoner på alle mulige budskap, som for eksempel at det er nye varer i butikken eller at en ny nettside er lansert.

Gif-animasjoner er enkel kommunikasjon

Som en hovedregel kan det være greit å huske på at en gif ikke bør ha «tunge» budskap i seg, dette handler om enkel kommunikasjon for å gjøre kundene eller følgerne dine oppmerksomme på nettopp ditt budskap – på en leken, men likevel relevant måte.

Søk opp våre gif-er på Snapchat eller Instagram

Her ser du noen spesialdesignede Færd-gif-er som vår designer Susanne har laget. Disse gif-ene er lagt inn i og godkjent av Giphy-plattformen, så hvis du bruker #fard eller #minfard på for eksempel Snapchat eller Instagram vil de dukke opp der. Gå på snap eller Instagram, gå på/finn emojier og søk etter #fard eller #minfard (som vi har kalt disse giffene), så finner du dem.

 

Færd hjelper deg med gif-animasjonen

Susanne er godkjent Gif-designer av Giphy, den største og mest brukte plattformen for gif-er. Det betyr at hun kan lage egne, skreddersydde gif-er på bestilling for våre kunder. Ta kontakt med Susanne:

Susanne Kittelsen i Færd

Susanne Kittelsen
AD/Designer
susanne@fard.no
402 27 330