Hvert kvartal kommer det oppdaterte tall fra Ipsos for nordmenns bruk av sosiale medier. Dette har Ipsos målt siden 2013. Nå er tallene fra Q3 2018 tilgjengelige.
Facebook er det foretrukne sosiale mediet
- Over 3,4 millioner nordmenn har en profil
- 83% sjekker sin profil daglig
- Det er en nedadgående trend for brukere som er 30 år og eldre
- Antall brukere under 30 år holder seg stabilt fra forrige kvartal
- 3 av 4 brukere mellom 18 og 29 år er innom Facebook flere ganger om dagen
Snapchat
- Snapchat er det nest mest brukte sosiale mediet i Norge
- 2,5 millioner profiler
- 47% av kvinner under 25 år følger influencere
- 50% av de under 25 år bruker Snapchat mens de er på badet
- 2 millioner profiler og det tredje meste brukte sosiale mediet i Norge
- 50% av alle mellom 18 og 23 år bruker Instagram mens de spiser
- 80% av kvinnene under 25 år bruker Instagram flere ganger om dagen
- I aldersgruppen 60+ er 50% daglige brukere
- Betydelig økning i antall brukere i aldersgruppen 18-29 år de senere årene
- I aldersgruppen 30-39 år har det vært en reduksjon i antall brukere i 2018
- 33% av alle mellom 18 og 60 år er på LinkedIn
- Av de over 60 har 16% en profil på LinkedIn
- Det er en overvekt av menn på LinkedIn med fordelingen 60/40
- Twitter har en dalende kurve av brukere i Norge
- Overvekten ligger fortsatt i alderssegmentet 18-29 år
- Øvrige aldersgrupper viser har nedgang i antall brukere
- Også Twitter har flest mannlige brukere (59/41)
YouTube
- Er den nest største søkemotoren etter Google
- Har nesten 1,8 millioner registrerte norske profiler
- 2,9 millioner månedlige norske brukere
- 76% i alderen 18-29 er innom YouTube hver måned
- For aldersgruppen 60+ er det bare 21% som er innom hver måned