Kunnskapsdeling via film, Facebook og YouTube
Sitter bedriften på mye «delingsvennlig» kompetanse, kan film være et fint virkemiddel. Kombinerer du det med YouTube som søkemotor, og ikke minst som en effektiv kanal for merkevarebygging, kan du engasjere langt flere i målgruppen din. For vår mangeårige kunde Volmax, kjørte vi en slik film-kampanje på tvers av kanaler.
Oppgave: Forsterke posisjon og synlighet
Volmax er blant landets største forhandlere av Volvo og Renault lastebiler. Sammen med søsterselskapene Volmax Skadesenter og Volmax Kompetanse, som er en ledende kursarrangør, sitter man på svært mye kompetanse rettet mot yrkessjåfører. Volmax ønsket derfor å forsterke sin posisjon som en kunnskapsformidler og «fagpartner».
Vi utviklet en posisjonerings-kampanje med fokus på kunnskapsdeling gjennom film, på tvers av kanaler.
Løsning: Utnytte YouTube for økt synlighet
For å engasjere eget publikum, må interessant content tilpasses relevante kanaler for nettopp din målgruppe. For Volmax er film et format som lettere tilgjengeliggjør informasjonen de ønsker å formidle. Vi produserte seks ulike «Tips & Trix»-filmer med fokus på de mange lastebil-funksjonene til Volvo. Disse ble publisert via Volmax’ YouTube-kanal, med søkemotoroptimaliserte (SEO) beskrivelser. Deretter krysspubliserte vi tilpasset innhold i flere av kundens kanaler; hjemmeside, nyhetsbrev og Facebook. Engasjementet lot ikke vente på seg!
YouTube er verdens nest største søkemotor og således en kanal med et stort synlighets-potensiale. Gjennom Google Display-nettverket har vi også muligheten til å nå ønsket publikum med effektive søkeords- og/eller bannerannonser, noe vi gjorde for Volmax.
Resultat: Google-annonsering ga økt trafikk
Det ble utarbeidet beskrivende artikler for hver enkelt film, samt tilhørende Facebook-poster og Google-annonser. Alt ble samlet i en enkel publiseringsplan. Målet var mer trafikk til kundens kanaler, inkludert YouTube.
Gjennom en kontrollert tilstedeværelse i kampanjeperioden, med annonsering for filmene både på YouTube og Facebook, fikk vi en tydelig økning i trafikk til kanalen: Fra første til siste film steg trafikken til YouTube med hele 400 prosent, til tross for at annonsebudsjettet var det samme for hver film.
Dette viser at systematisk utvikling av din YouTube-kanal, med interessant og tilpasset innhold over tid, gir økt synlighet også organisk.
Spør oss dersom du ønsker å booste ditt content og få bedre synlighet!
Ønsker du også økt synlighet?
Ta kontakt dersom du også ønsker å booste ditt content og øke betalt og organisk synlighet.