Julekalender på Facebook?

julekalender på facebook

Adventstiden nærmer seg med stormskritt og mange tar i bruk Facebook som en julekalender. Vi gir deg 6 tips på hva du må tenke på når du planlegger årets kalender!

1. Ha et klart mål med kalenderen

Har du et mål i sikte, er det enklere å nå. Eksempler på mål kan være:

  • Salg
  • Føre trafikk inn på nettsiden
  • Få flere følgere/skape engasjement i sosiale medier
  • Profilering av merkevaren

2. Ikke fisk etter engasjement

Går du for en konkurranseform der målet er engasjement, bør du for all del unngå såkalt «engasjementsfisking». Vi har alle sett konkurransene der målgruppen blir oppfordret til å legge igjen en kommentar med en emoji eller et «JA» for å delta. Dette er rett og slett fisking etter engasjement som regnes som dårlig innhold av Facebook og vil gi siden et dårlig rykte (som kan føre til lavere synlighet over tid).

3. Husk å følge konkurransereglene til Facebook

Facebook har definert en rekke parametere for hva som er lov og ikke lov å gjøre.

  • Det er ikke lov til å be folk tagge i kommentarfeltet eller å be folk dele innlegget for å delta
  • Det er ikke lov å be noen laste opp et bilde på egen profil, skifte profilbilde eller andre endringer i personens tidslinje
  • Det er lov til å be folk legge igjen en kommentar for å delta
  • Det er lov til å be folk sende bedriftssiden en privatmelding
  • Det er lov å be folk like innlegget eller bedriftssiden for å delta
  • Det er lov å stille et spørsmål som deltaker må inn på nettsiden for å svare på

4. Husk at lange kommentarer gir verdi

Facebook ønsker å holde brukerne så lenge som mulig på Facebook. De ser derfor på lange kommentarer som godt innhold. Klarer du å stille et spørsmål i konkurransen som er i tråd med merkevaren og der brukeren må skrive et par setninger for å svare, vil dette gagne bedriften fordi det spiller på lag med algoritmen til Facebook og vil føre til bedre synlighet.

5. Bruk penger på annonsering

Å bruke litt penger på spredning er ikke så dumt når du først bruker ressurser for å lage en adventskalender. Du trenger ikke ha mange ti-tusen kroner i budsjett, men noen tusen er fint for å nå bedre ut til målgruppen.

6. Tenk «always on»

Adventskalender er bare en enkelt aktivitet. Husk å ha en jevn tilstedeværelse på Facebook også utover dette. Facebook setter pris på jevn posting og belønner Facebooksiden med bedre synlighet over tid. Les mer om hvordan du går frem for å sikre deg et «always on»-løp her: Always on i sosiale medier


Trenger du hjelp med sosiale medier?

Ta kontakt med en av våre digitale rådgivere, Caspar eller Nathalie.

Caspar Rieber-Mohn digital rådgiver hos Færd

Caspar Rieber-Mohn
Digital rådgiver
caspar@fard.no
473 28 031

Nathalie hos Færd

Nathalie Askjem
Digital rådgiver
nathalie@fard.no
970 80 771