iOS 14.5 endrer premissene for digital markedsføring

iOS 14.5 og digital markedsføring

Med iOS 14.5 og App Tracking Transparency (ATT) har Apple lansert et av sine største personverntiltak noensinne!

Den nye iOS-oppdateringen medfører at alle apper på iPhone og iPad som samler inn og deler persondata på tvers av apper nå må be om tillatelse fra brukerne.

Begrenser mulighetene for remarketing

Hver Apple-enhet innehar en såkalt Identifier For Advertisers (IDFA). Koden har tidligere vært synlig for digitale markedsførere og brukes for eksempel til remarketing, målgruppeinnsikt, sporing og identifisering. Fra og med iOS 14.5 vil denne koden kun gjøres tilgjengelig dersom brukeren gir et aktivt samtykke til sporing på tvers av apper.

Apple har også lansert SKadNetwork som gir app-leverandører muligheten til å hente ut og anonymisert data på blant annet installasjoner og bruk, men kun innenfor en periode på 24 – 28 timer.

Facebook og Google vs. iOS 14.5

Det kommer kanskje ikke som et sjokk at de største motstanderne til denne endringen er Facebook og Google. Store deler av deres inntekter er basert på deling og bruk av persondata vi legger igjen.

Facebook annonserer med helsider i blant annet New York Times hvor de hevder oppdateringen er skadelig for både små selskaper og brukerne. De kommuniserer også gjennom sin egen Facebook-app at dette kan påvirke Facebook som en gratis tjeneste. Allikevel har bare 10 % av iOS-brukerne så langt gitt tillatelse til sporing (ref. artikkel i itavisen og daglig statistikk fra Flurry).

Dine egne kundedata blir mer verdt enn noensinne!

Selv om Google og Facebook har varslet at de aktivt jobber med løsninger for at markedsføringsmulighetene skal være minst like gode med hjelp av blant annet AI og maskinlæring, vil dine egne kundedata spille en mye større rolle i tiden fremover.

Endringer fører til nye «spilleregler» og premisser

  • Samtykke vil spille en mye større rolle enn å bare «akseptere cookies».
  • Remarketing vil treffe et mindre publikum enn tidligere.
  • Brukernes demografi, interesser og vaner m.m. vil være mindre treffsikkert.
  • Rekkevidde og blant annet Facebooks tilgjengelige attributtvalg vil krympe.
  • Dine egne kundedata blir mer verdifulle enn noensinne.
  • Gode, segmenterte e-postlister er din beste kilde til god kommunikasjon.
  • God timing og kreative budskap vil fortsatt nå «anonyme» brukere.
  • Blogging, SEO og god en-til-en-kommunikasjon som chat o.l. gjør deg synlig.
  • Justering, prøving og feiling forankret i god analyse skaper engasjerende innhold.

Vi kan hjelpe deg

Ta kontakt med en av våre spesialister på SoMe og digital markedsføring om du trenger råd og bistand på hva disse endringene betyr for din virksomhet, og ikke minst hvordan vi kan hjelpe med å skape god organisk trafikk til dine nettsider og e-postlister når store mengder persondata tas ut av regnestykket.

Bjarte Arnesen i FÆRD

Bjarte Arnesen
Digital rådgiver
bjarte@fard.no
905 89 160

Caspar Rieber-Mohn digital rådgiver hos Færd

Caspar Rieber-Mohn
Digital rådgiver
caspar@fard.no
473 28 031

Nathalie hos Færd

Nathalie Askjem
Digital rådgiver
nathalie@fard.no
970 80 771