Elise Landa Omsland til FÆRD

Elise Landa Omsland

Vi er glade for å ønske Elise velkommen til oss. Hun er et kjent ansikt for mange som aktiv foredragsholder innenfor sosiale medier og innholdsmarkedsføring.
– Elise blir sentral i vår videre satsning på sosiale medier, ikke minst for å skape effektiv kommunikasjon, sier Paal Bjønness.

Jeg gleder meg til fortsettelsen med denne gjengen, sier Elise

Elise elsker ny teknologi og er opptatt av hvordan vi kan forstå den digitale revolusjonen. Hun har jobbet som designer, produksjonssjef og rådgiver i digitale kanaler i mange år, i tillegg til at hun har holdt foredrag, workshop og kurs i et bredt spekter av bedrifter, bransjer og segmenter.

Elise brenner for hvordan bedrifter og organisasjoner kan bygge digitalt omdømme og nettverk via sosiale medier.

Som gründer med et stort hjerte for sunn nettbruk driver hun også tryggedigitaleforeldre.no, et holdningsskapende nettkurs som setter fokus på å heve mediekompetansen til dagens foreldregenerasjon.

Slik lager du en animert Bitmoji til Snapchat

elektrisk Bitmoji Snapchat

Du har kanskje lagt merke til at noen leker på Snapchat med animerte versjoner av seg selv, i en eller annen setting? Og legger de på MyStory? Har du irritert deg grønn over hvordan de har fått det til? Vel, her kommer løsningen på hvordan du lager en animert Bitmoji til Snapchat!

Før du leser videre vil vi komme med følgende advarsel: Dette er utrolig gøy, og sterkt vanedannende Og ikke minst representerer det en unik måte du kan presentere deg og din bedrift på

Slik gjør du:

1: Oppdater Snapchat

Oppdater til siste versjon av Snapchat – animerte Bitmoji kom med siste versjon som ble sluppet 8.oktober i Norge.
Har du ikke satt opp Bitmoji? Først må du laste det ned fra Google Play eller fra Appstore. Deretter tilpasser du din Bitmoji til å se ut akkurat som du selv ønsker.

animert bitmoji snapchat
Her har du vår kollega Caspar sin Bitmoji til Snapchat

Deretter må du åpne Snapchat, og trykke øverst til venstre på skjermen før du velger «rediger Bitmoji». Nå kan du tilpasse din egen avatar, til å ligne mest mulig på deg selv!

2: Bruk forovervendt kamera!

Animert Bitmoji fungerer kun med det forovervendte kamera, så ingen #selfie her i gården! Trykk lett på skjermen når du skal ta bilde, og da dukker en drøss med funksjoner opp under. Nå begynner moroa!

Bitmoji Snapchat slik setter du opp
Trykk på bildet/figuren øverst til venstre
Slik redigerer du bitmoji på snapchat
Øverst til venstre står det «Rediger Bitmoji» – trykk her for å redigere

3: Finn bakgrunnen du vil leke med

Rett kamerat mot det du skal ta bilde eller film av, og velg hva figuren din skal gjøre. Snapchat har et assortert utvalg av scener figuren din kan spille i, og de endrer titt og ofte. Skal du virkelig ha det gøy lar du figuren din bevege seg rundt i rommet mens du filmer!
Dette kalles ”augmentet reality” (AR), eller utvidet virkelighet som vi sier på norsk. Kort fortalt bruker man eksisterende bakgrunn og tilpasser det med film/animasjon slik du selv ønsker.

Velg ønsket animasjon til figuren din
Velg ønsket animasjon til figuren din
Slik lager du animert bitmoji til snapchat - brukt to fingre
Dra figuren din dit du ønsker, bruk to fingre for å snurre og dra figuren
Alle har sin egen bitmoji til snapchat
Plassér din bitmoji rundt i landskapet og lek!

4: Del i sosiale medier, og ha det gøy!

Husk, dersom du lagrer snappen din kan den også deles på Facebook og Instagram

Du kan jo f.eks gjøre dette:

 

Endelig er Facebook Marketplace lansert i Norge!

Facebook marketplace lansert i norge

Det har lenge vært en dårlig skjult hemmelighet at Facebook Marketplace skulle komme til Norge. Nå er den endelig lansert!

Hva er egentlig Facebook Marketplace?

Det har lenge eksistert en mengde av kjøp- og salgsgrupper på Facebook, men nå har Facebook sørget for at vi kan legge alt i en egen tjeneste. Marketplace er, som navnet tilsier, en markedsplass for kjøp og salg. Tjenesten er lett å bruke, da man får opp tydelige bilder og beskrivelse av gjenstander i området der du bor. Via søkefunksjonen kan man finne spesifikke gjenstander, eller lete i andre regioner enn der du befinner deg.

Facebook marketplace lansert i norge
Slik ser Facebook Marketplace ut på en datamaskin

Marketplace ligger tilgjengelig via desktop i menyen til venstre, eller via appen på mobilen (NB: dersom du ikke ser Marketplace på mobilen må du oppdatere appen!)

Facebook Marketplace på iPhone
og slik ser Facebook Marketplace ut på en iPhone.

Hvem kan selge på Marketplace?

Alle! Så lenge du er over 18 og du har en fysisk vare, kan du selge den på Facebook. Ta bilde av det du skal selge, last opp bildet via appen, skriv en selgende tekst, hvor varen befinner seg, og legg til en pris.

Dersom noen liker det du selger kan de lagre objektet eller sende deg en melding direkte. Kjøper og selger avtaler selv overlevering av både varer og betaling. Selger er selv ansvarlig for å markere objektet som solgt etter at handelen er fullført.

Alle objekter du har solgt ligger tilgjengelig for deg i en egen fane når de er solgt. Det samme gjelder det du har kjøpt.

Hva kan du selge på Marketplace?

I utgangspunktet kan du selge det aller meste du har liggende hjemme, inkludert hjemmet ditt. I motsetning til finn.no er det ikke lov å selge katter (eller andre dyr), og du må altså være minst 18 år.

Facebook marketplace kategorier
Kategorier på Facebook Marketplace

Facebook har delt inn i flere hovedkategorier, for at du som bruker lettere kan finne interessante objekter.

For øvrig har Facebook utfyllende retningslinjer for hva som ikke kan selges, de kan du lese her: https://www.facebook.com/policies/commerce

Så hva venter du på?

Hils på Caspar

Caspar Rieber-Mohn, digital rådgiver hos Færd

Vi markerer midten av uka med å presentere vår nye kollega Caspar Rieber-Mohn. Med Caspar på laget styrker vi vår kompetanse betraktelig på alt som har med markedsføring i digitale kanaler å gjøre.

Uansett størrelse på budsjett og kunnskap om digital kommunikasjon, handler det om å utnytte de nye mulighetene i dialogen med kunder og følgere. Som digital rådgiver vil Caspar være en spydspiss i arbeidet med å hjelpe våre oppdragsgivere til å kommunisere godt på ulike digitale flater. Dette er noe av det Caspar kan hjelpe med:

  • Kommunikasjon i sosiale medier som Facebook, Instagram, Snapchat, LinkedIn osv.
  • Synlighet i søkemotorer som Google, annonsering via AdWords, LinkedIn, Facebook og Instagram
  • Utvikling, rapportering og foredling av salgsprosessen via e-postmarkedsføring
  • Utvikling av nettsteder med tilhørende teknisk og sosial analyse, samt brukermønster via statistikkverktøy som Google Analytics.
  • Kampanjeplaner, råd for godt innhold og innholdsproduksjon for web og sosiale medier, med fokus på både kort og lang sikt.
  • Strategisk digital rådgiving

Trenger du hjelp? Snakk med Caspar på Facebook her, eller så kan du sende han en mail på caspar@fard.no

BACK TO LIFE

Plate cover

Ferien er over for mange, men sommeren er her fortsatt! Før plikter og korte tidsfrister innhenter deg for fullt, ønsker vi å gi deg en myk overgang fra badetøy til ullundertøy. Spillelisten “BACK TO LIFE” bringer deg til Frankrike, New York, Sverige og Norge med behagelige toner som du ikke hører på radioen hver dag.

spotify

GOD SOMMER!

Alle folka i en Fiat 500

VI TAR LITT FERIE!

Etter et hektisk og morsomt første halvår er vi klare for noen late uker med sommerferie. For å få ladet våre historiefortellingsbatterier skikkelig, har vi redusert bemanning i sommerukene. Kontoret vil være stengt i uke uke 28, 29 og 30. Mandag 31. juli er vi på plass igjen.

Vi ønsker alle kunder og samarbeidspartnere en herlig sommer og takker samtidig for mange hyggelige og utfordrende oppdrag i våre første levemåneder.

Vi ønsker alle en deilig færd på sjø og land!

Startskuddet for den 70. Færderseilasen går av i dag, fredag 9. juni. En seilas som skriver seg inn i historien til Tønsberg for første gang –  den nye målbyen der ca 700 båter vil seile i havn! FÆRD har rigget noen av våre kunder som vil bidra til å skape god stemning på bryggekanten. Vi gleder oss til å se byen syder av liv – og håper det blir mange gode historier å fortelle!

VOLVO-Færder-magazine

FOLKSOM-A4-Paper-MockUp-SORT-m-selfie

Tenden-sail-annonse-papir

 

Færden fortsetter – vi styrker laget med tekstforfatter

Kjell

Vi er glade for å kunne ønske Kjell Gustumhaugen velkommen til Færd. Kjell har lang fartstid fra byråbransjen og kommer fra tilsvarende stilling i Allegro hvor han har vært i flere år.

Med vår nye tekstforfatter på plass tar vi enda noen steg som byrå og rigger oss ytterligere for å oppfylle vårt kundeløfte – din historie bedre fortalt.

Kjell har de egenskapene vi ser etter hos en god turkamerat og vil utfordre oss og våre kunder slik at vi forteller deres historie enda bedre. Kjell har sin utdannelse fra Westerdals og har jobbet i flere byråer både i Oslo og i Vestfold.

– Som tekstforfatter jobber jeg med et bredt spekter av oppgaver, fra redaksjonelt arbeid via idé- og konseptutvikling til å hjelpe ulike oppdragsgivere med å kommunisere i sosiale medier. Min jobb er først og fremst å formidle ulike budskap på andre måter enn det man kanskje først tenker. Det sentrale for meg som tekstforfatter er å forenkle budskap slik at man ikke kommuniserer for mange ting på en gang.

Kjell har flere jobb-ben å stå på og blir å treffe i våre lokaler noen dager i uka. I tillegg til å være tekstforfatter driver han med flere egne skriveprosjekter og jobber som miljøterapeut på barnehjem. Til sommeren gir han ut sin andre bok, en personlig fortelling om møter med barn som er utsatt for omsorgssvikt.

– For meg er det helt nødvendig å ha med seg ulike perspektiver når jobben er å formidle budskap på utradisjonelle måter. Jeg trives godt med å jobbe i skapende miljøer hvor alle bidrar, skuldrene er lave og kulturen preges av at man tør å dele idéer og å skape felles historier. Dette har jeg funnet i Færd. Her kan alle bidra i det skapende arbeidet og avstanden mellom de ulike funksjonene i byrået er minimal.

HAR DU HØRT OM «CHEVRON STITCH» ?

Animert gif

Du har garantert sett det i mønsteret til det velkjente motemerket Missoni. En V-form som oppstod på 1800-tallet, dekorert på keramiske potter fra palasset i Knossos på Kreta, i hulemalerier og innen arkitektur. Det ble også brukt som symboler på våpenskjold – og for å vise ranginndeling på militær- og politiuniformer.

I dag er Chevron stitch en velkjent sømteknikk som blant annet benyttes i herredresser. En teknikk som kun gjøres for hånd da sømmene ikke skal synes fra utsiden.

FÆRD har dykket inn i en fasjonabel verden av klassiske og sporty klær – med italiensk mote som inspirasjon. Vidars Herremote har skiftet stil og blitt Vidars L´umo. Midt på Tønsberg torg ønsker de deg velkommen i sin ”nye dress” – som forteller deres historie med ny logo og nye, freshe lokaler.

Da vi designet logoen, ønsket vi å få frem deres identitet som handler om kvalitet i alle ledd. Noen av de kjente merkene deres er eksklusive, skreddersydde dresser. Dermed oppstod tanken om personlig service, håndverk og skreddersøm. Et logosymbol ble til med ”Chevron stitch” som inspirasjon.