Vi ønsker alle en deilig færd på sjø og land!

Startskuddet for den 70. Færderseilasen går av i dag, fredag 9. juni. En seilas som skriver seg inn i historien til Tønsberg for første gang –  den nye målbyen der ca 700 båter vil seile i havn! FÆRD har rigget noen av våre kunder som vil bidra til å skape god stemning på bryggekanten. Vi gleder oss til å se byen syder av liv – og håper det blir mange gode historier å fortelle!

VOLVO-Færder-magazine

FOLKSOM-A4-Paper-MockUp-SORT-m-selfie

Tenden-sail-annonse-papir

 

Færden fortsetter – vi styrker laget med tekstforfatter

Kjell

Vi er glade for å kunne ønske Kjell Gustumhaugen velkommen til Færd. Kjell har lang fartstid fra byråbransjen og kommer fra tilsvarende stilling i Allegro hvor han har vært i flere år.

Med vår nye tekstforfatter på plass tar vi enda noen steg som byrå og rigger oss ytterligere for å oppfylle vårt kundeløfte – din historie bedre fortalt.

Kjell har de egenskapene vi ser etter hos en god turkamerat og vil utfordre oss og våre kunder slik at vi forteller deres historie enda bedre. Kjell har sin utdannelse fra Westerdals og har jobbet i flere byråer både i Oslo og i Vestfold.

– Som tekstforfatter jobber jeg med et bredt spekter av oppgaver, fra redaksjonelt arbeid via idé- og konseptutvikling til å hjelpe ulike oppdragsgivere med å kommunisere i sosiale medier. Min jobb er først og fremst å formidle ulike budskap på andre måter enn det man kanskje først tenker. Det sentrale for meg som tekstforfatter er å forenkle budskap slik at man ikke kommuniserer for mange ting på en gang.

Kjell har flere jobb-ben å stå på og blir å treffe i våre lokaler noen dager i uka. I tillegg til å være tekstforfatter driver han med flere egne skriveprosjekter og jobber som miljøterapeut på barnehjem. Til sommeren gir han ut sin andre bok, en personlig fortelling om møter med barn som er utsatt for omsorgssvikt.

– For meg er det helt nødvendig å ha med seg ulike perspektiver når jobben er å formidle budskap på utradisjonelle måter. Jeg trives godt med å jobbe i skapende miljøer hvor alle bidrar, skuldrene er lave og kulturen preges av at man tør å dele idéer og å skape felles historier. Dette har jeg funnet i Færd. Her kan alle bidra i det skapende arbeidet og avstanden mellom de ulike funksjonene i byrået er minimal.

HAR DU HØRT OM «CHEVRON STITCH» ?

Animert gif

Du har garantert sett det i mønsteret til det velkjente motemerket Missoni. En V-form som oppstod på 1800-tallet, dekorert på keramiske potter fra palasset i Knossos på Kreta, i hulemalerier og innen arkitektur. Det ble også brukt som symboler på våpenskjold – og for å vise ranginndeling på militær- og politiuniformer.

I dag er Chevron stitch en velkjent sømteknikk som blant annet benyttes i herredresser. En teknikk som kun gjøres for hånd da sømmene ikke skal synes fra utsiden.

FÆRD har dykket inn i en fasjonabel verden av klassiske og sporty klær – med italiensk mote som inspirasjon. Vidars Herremote har skiftet stil og blitt Vidars L´umo. Midt på Tønsberg torg ønsker de deg velkommen i sin ”nye dress” – som forteller deres historie med ny logo og nye, freshe lokaler.

Da vi designet logoen, ønsket vi å få frem deres identitet som handler om kvalitet i alle ledd. Noen av de kjente merkene deres er eksklusive, skreddersydde dresser. Dermed oppstod tanken om personlig service, håndverk og skreddersøm. Et logosymbol ble til med ”Chevron stitch” som inspirasjon.

REISEBREV FRA OMDØMMEDAGEN 2017

Shopper

Hvor skal du handle til helgen?

Går turen til Meny slik at du kan plukke råvarer til helgekosen fra ferskvaredisken? Eller er du kanskje mer opptatt av å sluttsummen på kassalappen?

I går møttes de tre store dagligvareaktørene til duell under Omdømmedagen 2017 på Latter i Oslo arrangert av Apeland. Ikke uventet var de knivskarpe konkurrentene uenig om mye, men en ting hadde de felles, prisene hos lavpriskjedene Kiwi, Coop Extra og Rema er tilnærmet like. En konklusjon som fikk debattleder Ole Christian Apeland til å oppsummere en morsom og temperamentsfull debatt med at omdømme vil uansett trumfe pris, utvalg, kvalitet og beliggenhet når disse oppleves som like.

Dette kunne Mette Fossum, direktør for kommunikasjon og samfunnskontakt i REMA 1000, bekrefte etter at deres betydelige fall på den ferske omdømmemålingen fra RepTrak/Apeland prydet forsiden på DN. I mange år har Rema blitt brukt som et skoleeksempel på hvordan man gjennom tydelig reklame og et godt omdømme kan spise nye markedsandeler. Rema har hatt et godt grep om posisjonen som en folkelig og troverdig aktør som leverte på sitt løfte ”Bare lave priser”.

Det enkle er ofte det beste!

Med stadig tøffere konkurranse om de 270 milliardene som er i spill i dagligvarebransjen, ble Rema i følge Mette Fossum tvunget til å bevege seg bort fra suksessoppskriften til kolonialmajor Odd Reitan om at ”Det enkle er ofte det beste”.

Fra å spre glede og trøndersk humør ble avisens headinger byttet fra solskinnshistorier til å handle om Remas anmeldelse av konkurrenter som jukset med søndagsåpne butikker og røff behandling av mindre norske leverandører dekket av NRK i beste sendetid. Når Rema på nyåret innførte sin ”bestevennstrategi”, som bidro til å skape flere uvenner enn venner, eskalerte de negative oppslagene i media.
Timingen av den omstridte leverandørstrategien ble gjort parallelt med en massiv lansering av det etterlengtede lojalitetsprogrammet Æ. Sistnevnte har isolert sett vært en suksess, men ble overskygget av støyen som oppsto da man ville skaffe seg nye venner ved å hive ut gamle venner, og spesielt lokal ølmerker.

Godt omdømme påvirker omdømmet

Med en nedgang på hele 7,3 poeng på Apelands omdømmemåling, samtidig som Kiwi og Coop klatrer, kombinert med en negativ salgsvekst for Rema på 3,6 prosent i februar, fikk man en tydelig pekepinn på betydningen av å ivareta sitt omdømme. Resultatet fra RepTrak målingen for 2017 viser at selskaper med høy omdømmescore har flere kunder som støtter virksomheten og vil anbefale disse til andre. Det siste kunne Anders Skoe fra Finn.no bekrefte etter å ha vært på scenen for å hente prisen for beste omdømme for tredje år på rad. Nordmenn trykker fortsatt deres markedsplass til sitt hjerte og i løpet av mars hadde de hele 90 millioner besøk på sin nettside.

Er du riktig skodd for FÆRD?

Snowboard støvler

Vi er i god fart og søker digital rådgiver

Har du erfaring og kunnskap til å utvikle og gjennomføre digitale kampanjer – i alle kanaler? Er du genuint interessert i å fortelle gode historier enda bedre, gjennom riktig bruk av digitale flater?

 

Oppgaver og kvalifikasjoner

  • Produsere, publisere, optimalisere og følge opp annonser i ulike sosiale medier på vegne av våre klienter
  • Analysere og rapportere trafikk, resultater, kampanjer og engasjement
  • Utvikle og implementere digitale strategier i kombinasjon med andre markedsaktiviteter
  • Skape synergi mellom nettsteder, sosiale medier og andre digitale kanaler
  • SEO og SEM

 

Har du lyst til å dele din kunnskap og bli en del av et byrå med hyggelig, erfarent reisefølge – tar du kontakt med oss.

Forener krefter – styrker posisjonen

fusjon

Designbyrået Essenz og Kommunikasjonsbyrået Spring fusjonerer og blir til FÆRD. Ved å forene krefter styrkes byråposisjonen med strategisk kompetanse og spisskompetanse innen design og digitale plattformer.

Planlagt i lang tid – vinn-vinn situasjon
– Fusjonen har blitt en realitet etter nærmere seks måneder med planlegging. Vi startet ferden med forsiktige sonderinger om samarbeid som ganske raskt ble til konkrete planer om fusjon. Essenz og Spring hadde komplementære kompetanseområder og vi så raskt at et sammenslått byrå kunne tilby et langt bredere tjenestespekter som i enda større grad er tilpasset behovet i markedet. Vi har allerede opplevd positive effekter av fusjonen, blant annet nye kunder og ikke minst et enda triveligere miljø på kontoret, forteller daglig leder Paal Bjønness.

Kultur og miljø er viktigst
– Vi har brukt god tid på planleggingen og ikke uten grunn. Det har vært viktig for oss å bli godt kjent og avklare forventninger til hverandre. Før fusjonen har vi samarbeidet og løst flere prosjekter sammen, i tillegg til å delta på faglige og sosiale arrangementer. Å etablere felles kultur og verdier har vært en viktig del av planleggingen, sier Esben Visnes, kreativ leder i byrået.

Levende bilder sier mer en tusen ord!

Levende bilder sier mer enn tusen ord. Ikke minst gjelder dette i sosiale medier. En video skaper i gjennomsnitt 60 prosent mer engasjement enn et bilde på Facebook. Dette er årsaken til at mange av våre kunder ønsker å fortelle sine historier med bruk av film i egne kanaler. Både Facebook og Google foretrekker og belønner film med flere visninger, således er film en effektiv og lønnsom måte å fortelle din historie på. 

Kjerringa mot strømmen!

Tønsberg er kjent for livet på brygga, Norges beste musikkfestival, Jahn Teigen og at reklamebyråene ligger vegg i vegg. Normalt går strømmen av folk på jakt etter spennende jobber fra Tønsberg til hovedstaden. For Katarina Skovly gikk ferden den andre veien. Som AD i ledende byråer som Dinamo, Bates, og Leo Express valgte hun og familien å flytte sydover, nærmere bestemt Nøtterøy.

Med seg på lasset pakket hun med seg mange års erfaring og ikke minst en genuin interesse og forståelse for design. Hun har med seg akkurat den kompetansen og det humøret vi og våre kunder var på utkikk etter. I tospann med Esben og Kim har hun nå funnet den faglige suppestasjonen hun søkte og nå bobler det i den kreative kasserollen. Resultatet er stadig nye og stilfulle løsninger for våre kunder. I tillegg har det blitt skapt en kultur i FÆRD hvor godt design bokstavelig talt sitter i veggene.