Lyst til å bli en av oss?

Færd skal være byrået der flinke folk trives og får muligheten til å utvikle seg faglig. Nå er vi i vekst og trenger flere flinke hoder til å løse oppdrag for en stadig økende kundemasse. Vi stiller høye krav til deg som skal bli en del av vårt lag. Du må være faglig sterk og samtidig være en god lagspiller som ønsker å bidra for å videreutvikle et veldig godt arbeidsmiljø.

Er du den vi ser etter?

Rådgiver innen sosiale medier

Vi skal være i front på digitale medier og trenger deg som er en dyktig digital markedsfører. Du skal bistå våre kunder som rådgiver og veilede kundene i strategisk og operativ bruk av sosiale medier.

  • Noen års erfaring fra byrå eller annonsør med operativt arbeid med sosiale medier
  • Dybdekunnskap innen digitale plattformer; søk, Facebook, Instagram, Programmatic, Dynamisk Annonsering, CRO eller lignende
  • Må kunne planlegge, koordinere og lede digitale prosjekter
  • Har lyst til å skape resultater
  • Må være en lagspiller som kan bidra til å videreutvikle et godt arbeidsmiljø

 

Webdesigner

  • Har et godt blikk for detaljer, komposisjon og brukeropplevelser
  • Har erfaring med HTML5/CSS3 og eventuelt Javascript, PHP
  • Trives like godt med små og oversiktlige oppdrag som store og komplekse
  • Må kunne lese og tilpasse koden for å få den enkel og funksjonell
  • Kan lett tilpasse deg til ulike publiseringssystemer

 

Junior-Designer

  • Sterk visuell formsans
  • Erfaring med design for digitale flater
  • Evnen til å jobbe effektivt og selvstendig
  • Behersker alle Adobe-programmer
  • Erfaring med Motion Graphics

 

For alle stillingene kan vi tilby:

  • Et uformelt og veldig hyggelig arbeidsmiljø
  • Store muligheter for personlig utvikling
  • Konkurransedyktige betingelser
  • Kule kontorlokaler sentralt i Tønsberg

 

Merk søknaden med stilling og send den til hei@fard.no

Søknadsfrist: 30. april, 2018

5 raske tips for synlighet i Google

5 tips for økt synlighet i Google

Nytt nettsted eller kanskje en blogg? Og ikke helt sikker på hvilke ord du bør bruke for å få god synlighet på Google?

  1. Finn ut hva som er viktig for deg, og hva du vil bli funnet på.
  2. Lag en liste over aktuelle søkeord og bruk ordene naturlig i tekst.
  3. Bruk Google Analytics som verktøy for å følge med på nettstedet ditt.
  4. Se på plasseringen på søkeordene dine i Google Analytics, hvis du har lav plassering, skriv mer!
  5. Ta en titt på konkurrentene, hva gjør de som du tenker er bra? Husk at det er lov å la seg inspirere, det er ikke det samme som å stjele 😉

Slik forteller du historier på Facebook

Slik forteller du historier på Facebook

Historiefortelling begynner å bli et slitt begrep i kommunikasjonssammenheng, for hva betyr det egentlig? For oss er det ikke verre enn at ting plutselig blir mer interessant når vi knytter en liten historie til det som skal formidles. Her er noen enkle tips for hvordan du kan fortelle historier på Facebook.

1. Tenk nytte fremfor salg

Uansett om du jobber i en kommersiell bedrift eller i informasjonsavdelingen i kommunen, kan det være lurt å ikke tenke at du skal «selge» noe. Tenk heller at du skal hjelpe følgerne dine og at jobben derfor er å by på nyttig og relevant informasjon.

2. Relater til noe som er kjent for brukeren

Husk at en sak fort blir mer interessant om den som leser kan kjenne seg igjen. Tenk derfor om du kan knytte et case til det du skal fortelle, en fornøyd kunde eller bruker.

3. Sannhetsvitner taler din sak

Selger du joggesko og vil fortelle om en spennende nyhet, kan du intervjue en kunde som har prøvd skoene og publisere en liten post med sitater og tilhørende bilder. Jobber du i informasjonsavdelingen til kommunen og skal fortelle om en ny tjeneste, hent brukernes erfaringer og bruk dette i saken.

4. Tenk enkelt

På Facebook trenger du ikke perfekte bilder og tunge tekster. Facebook er kanalen for det umiddelbare, ærlige og positive : Bruk mobilen til å lage en enkel film eller ta noen bilder fra hverdagen slik den er, bare husk at det skal være nyttig for den som følger og at kakelunsjer ikke er det mest interessante…

5. Bruk emojis 🙂

Gjør deg kjent med de ulike emojiene som finnes og finn fram til de som er relevante for din virksomhet. Husk at det finnes flere enn bare smilefjes og tommel opp!

PS! Sjekk Bil-Service sin Facebookside og hvordan vi har hjulpet de med historiefortelling ved å løfte fram ulike medarbeidere og kunder: http://bit.ly/2nmtNFQ

Vellykket frokostseminar

Elise foran forsamlingen

Vi vil gjerne takke alle som var til stede på dagens frokostseminar om synlighet i sosiale medier og Google: SoMe – So what?

Fullt lokale, god stemning og spennende foredrag. Med nesten 50 stykker i salen er vi ydmyke over all tilbakemelding, og vi gleder oss allerede til neste gang vi skal arrangere et frokostseminar!

Her er noen utvalgte bilder fra dagens arrangement:

Paal introduserer FÆRD og foredragsholderene
Elise snakker
Elise foran forsamlingen
Caspar introduserer seg selv
Bilde av mobiltelefon som tar bilde av skjermen
Caspar gleder seg til frokostseminaret starter

Nordea har lansert betaling via Facebook Messenger

Nordea RegningsChat - betaling via Facebook Messenger

… og vi elsker det!

Dette har vi ventet på, drømt om, og mast på i årevis, og i går slapp endelig Nordea nyheten om at man kan betale regninger via Facebook Messenger. Alt gjøres i samarbeid med Nets, og er kryptert via BankID, så det er trygt for brukeren – i tillegg til å være utrolig enkelt.

NB: dette fungerer enn så lenge bare for de som er kunder av Nordea – men nå er standarden satt.

Hvordan fungerer det?

Først må du søke opp Nordea RegningsChat på Facebook Messenger, si «hei», og du er i gang! Du må lese og godta samtykkevilkårene, før du må logge deg inn via BankID, og sette en pinkode. Deretter får du opp alle ubekreftede fakturaer du har i nettbanken. Velg den eller de aktuelle fakturaene du vil betale, og betal med eller uten endringer.

Når du er ferdig kan du slide til høyre og velge «aktiver varsler», og da vil du få en påminnelse fra Nordea via Messenger når det kommer inn en ny faktura. Lettere enn dette blir det ikke.

Her kan du se hele hendelsesforløpet da vi testet å betale en regning via Facebook Messenger:

Nordea betaling via Facebook messenger 1  Nordea betaling via Facebook messenger 2  Nordea betaling via Facebook messenger 3 Nordea betaling via Facebook messenger 4  Nordea betaling via Facebook messenger 5  Nordea betaling via Facebook messenger 6 Nordea betaling via Facebook messenger 7 Nordea betaling via Facebook messenger 8

 

 

Vestviken24: Paal og kollegene kapret kontrakt med Europas beste flyselskap

FORNØYDE: Færd-sjef Paal Bjønness (foran) og kollegene Katarina Skovly (fra venstre), Elise Landa Omsland, Kim Larsen og Esben Visnes. Foto: Jan Erik Hvidsten

Vestviken24.no skriver (tekst og Foto Jan Erik Hvidsten):

«Store nasjonale aktører konkurrerte om å jobbe med Europas beste flyselskap. 10 Vestfold-hoder i kommunikasjonsbyrået Færd vant.

– Siden august har vi gjort testoppdrag. Nå er det klart at vi er valgt. Vi synes selvsagt det er morsomt, sier daglig leder Paal Bjønness.»

Les mer på Vestviken 24 (+ sak)

Elise Landa Omsland til FÆRD

Elise Landa Omsland

Vi er glade for å ønske Elise velkommen til oss. Hun er et kjent ansikt for mange som aktiv foredragsholder innenfor sosiale medier og innholdsmarkedsføring.
– Elise blir sentral i vår videre satsning på sosiale medier, ikke minst for å skape effektiv kommunikasjon, sier Paal Bjønness.

Jeg gleder meg til fortsettelsen med denne gjengen, sier Elise

Elise elsker ny teknologi og er opptatt av hvordan vi kan forstå den digitale revolusjonen. Hun har jobbet som designer, produksjonssjef og rådgiver i digitale kanaler i mange år, i tillegg til at hun har holdt foredrag, workshop og kurs i et bredt spekter av bedrifter, bransjer og segmenter.

Elise brenner for hvordan bedrifter og organisasjoner kan bygge digitalt omdømme og nettverk via sosiale medier.

Som gründer med et stort hjerte for sunn nettbruk driver hun også tryggedigitaleforeldre.no, et holdningsskapende nettkurs som setter fokus på å heve mediekompetansen til dagens foreldregenerasjon.

Slik lager du en animert Bitmoji til Snapchat

elektrisk Bitmoji Snapchat

Du har kanskje lagt merke til at noen leker på Snapchat med animerte versjoner av seg selv, i en eller annen setting? Og legger de på MyStory? Har du irritert deg grønn over hvordan de har fått det til? Vel, her kommer løsningen på hvordan du lager en animert Bitmoji til Snapchat!

Før du leser videre vil vi komme med følgende advarsel: Dette er utrolig gøy, og sterkt vanedannende Og ikke minst representerer det en unik måte du kan presentere deg og din bedrift på

Slik gjør du:

1: Oppdater Snapchat

Oppdater til siste versjon av Snapchat – animerte Bitmoji kom med siste versjon som ble sluppet 8.oktober i Norge.
Har du ikke satt opp Bitmoji? Først må du laste det ned fra Google Play eller fra Appstore. Deretter tilpasser du din Bitmoji til å se ut akkurat som du selv ønsker.

animert bitmoji snapchat
Her har du vår kollega Caspar sin Bitmoji til Snapchat

Deretter må du åpne Snapchat, og trykke øverst til venstre på skjermen før du velger «rediger Bitmoji». Nå kan du tilpasse din egen avatar, til å ligne mest mulig på deg selv!

2: Bruk forovervendt kamera!

Animert Bitmoji fungerer kun med det forovervendte kamera, så ingen #selfie her i gården! Trykk lett på skjermen når du skal ta bilde, og da dukker en drøss med funksjoner opp under. Nå begynner moroa!

Bitmoji Snapchat slik setter du opp
Trykk på bildet/figuren øverst til venstre
Slik redigerer du bitmoji på snapchat
Øverst til venstre står det «Rediger Bitmoji» – trykk her for å redigere

3: Finn bakgrunnen du vil leke med

Rett kamerat mot det du skal ta bilde eller film av, og velg hva figuren din skal gjøre. Snapchat har et assortert utvalg av scener figuren din kan spille i, og de endrer titt og ofte. Skal du virkelig ha det gøy lar du figuren din bevege seg rundt i rommet mens du filmer!
Dette kalles ”augmentet reality” (AR), eller utvidet virkelighet som vi sier på norsk. Kort fortalt bruker man eksisterende bakgrunn og tilpasser det med film/animasjon slik du selv ønsker.

Velg ønsket animasjon til figuren din
Velg ønsket animasjon til figuren din
Slik lager du animert bitmoji til snapchat - brukt to fingre
Dra figuren din dit du ønsker, bruk to fingre for å snurre og dra figuren
Alle har sin egen bitmoji til snapchat
Plassér din bitmoji rundt i landskapet og lek!

4: Del i sosiale medier, og ha det gøy!

Husk, dersom du lagrer snappen din kan den også deles på Facebook og Instagram

Du kan jo f.eks gjøre dette: